Mýtus uživatel

autor volba | cal 24.11.2011 | Rozhovory rozhovory |

Takzvaná „široká veřejnost“ udržuje v oblasti IT jednu velice mylnou představu – představu jednoduchosti. Vše má být jednoduché, aby se s tím „běžný uživatel“ vypořádal.


účinný čistič softveru, badoo karel nový uživatel, uzivatele internet svet, anonymní přístup na badoo, cistice softveru nebo viry, cistic pc softveru, vymazat voyo, ps 3 uncharted 3 cz navod, apokalypto rapidshare, logické testy pro děti,

Velice rád bych se pokusil tento mýtus vyvrátit.

Každé povolání, každá práce vyžadují určitou odbornost, schopnosti, znalosti a zkušenosti, získané procesem učení. Od architekta přes doktora po truhláře, všichni se museli učit a stále se učí, pokud se chtějí zdokonalovat. Laik umí mnohem méně než student medicíny a ten se nemůže měřit například s primářem. Vraťme se však k počítačům. Shodneme se, že učení je nezbytnou součástí prakticky jakékoliv lidské činnosti. Nyní si představte firmu, řekněme pojišťovnu. Je v ní spousta lidí, celý den pracujících s počítačem. Vedení chce zlepšit fungování firmy modernizací používaných programů a má na výběr ze dvou možností, produktů „JsemJednoduchý 1.25“ a „UmímHodně 1.02“. Zanedbáme cenové a jiné rozdíly, lišit se budou pouze v délce učení a rychlosti práce – program „JsemJednoduchý“ nevyžaduje žádné školení (má krásné průvodce, vše je vysvětlené, barevné, blikající), ale vyřízení pojistné události s ním trvá 30 minut. Program „UmímHodně“ umí skutečně hodně, vyřídí pojistnou událost za 10 minut, avšak je třeba dvoudenního školení pro jeho používání (využívá třeba množství klávesových zkratek a odborné terminologie).

Bez újmy na obecnosti lze podle mého názoru tvrdit, že „JsemJednoduchý“ by byl zaměstnanci okamžitě uvítán, zatímco „UmímHodně“ by byl nenáviděn pod očekávatelnou záminkou: zaměstnanci jsou „pouze uživatelé“. Pojem uživatel je ztotožňován s jednoduchostí – program musí být dělaný „pro uživatele“, tedy, musí s ním být schopný zacházet (nechci nikoho urazit) i každý blb, bez ohledu na to, že skutečný zkušený uživatel by s programem pracoval lépe, kdyby neobsahoval zjednodušení pro onoho nezaškoleného „falešného uživatele“.

Než se urazíte, vzpomeňte si na libovolné obchodní centrum. Všechny potraviny jsou označené čárovým kódem, čte je snímač, zatímco dříve v některých obchodech pokladní znala kódy zpaměti. V čem je rozdíl? Dnes pokladní musí umět přejet zbožím nad snímačem – pokladna je uživatelsky přívětivá, brigádníka jde zacvičit za pár minut. Zároveň však klesla kvalifikace nezbytná pro obsluhu pokladny – je tedy pro firmu levnější (čtěte pokladní dostane méně zaplaceno). Vzpomeňte si na ni, až budete požadovat jednodušší programy. Někdo v dané chvíli může začít počítat, jestli nemáte příliš vysokou kvalifikaci, nejste příliš drazí a jestli by Vás tím pádem nebylo efektivnější nahradit více lidmi s nižší kvalifikací.

Jiným zajímavým příkladem je jeden kancelářský balík, se kterým hodně z Vás pracuje – Microsoft Office. Pominu-li některé problémy (a není jich málo), jedná se o velice účinný soubor programů – kontingenční tabulky v Excelu jsou téměř zázračné. Pokud máte novější verzi, všimněte si jejího chování. Office Vám schovává některé „méně používané“ položky v menu. Méně používané pro „falešného uživatele“, pokud ale skutečně pracujete, tak se jedná o časté cíle Vašeho klikání. „Přívětivost“ znamená při práci zdržení a nepohodlí.

Jak vše souvisí s mým oblíbeným Linuxem? Často slýchám různé narážky a nářky na uživatelskou nepřívětivost Linuxu. Uznávám, v některých případech je co zlepšovat, ale většinou se jedná o mylná obvinění. Častým terčem je terminál (konzole, „příkazový řádek“), jehož obhájení nechám na soudnosti čtenáře a Microsoftem halasně oznámené PowerShell (či snad nyní Monad). Druhým nejčastějším problémem jsou různé balíčkovací systémy a správci balíčků. Zde se naprosto projevuje syndrom „falešného uživatele“ - bez školení v podobě přečtení jednoho odstavce – nebudete pravděpodobně schopni nainstalovat v Linuxu jediný nový program. Ve chvíli, kdy ovládnete jakéhokoliv správce balíčků (od Aptitude přes Synaptic po Kpackage), však získáte univerzální znalost. Systém Windows je jiný – vlezete na webovou stránku, vyskočí na Vás jakési okno, varování, které slepě odklepnete, pak „Next, 100 stran právničiny, Agree, Next, (Reboot)“. Zjevně jednodušší postup, který má mnoho vad.

Nejcitovanější je riziko virů – stahujete z jakési webové stránky. Je důvěryhodná? Co si odklepáváte – co? S něčím souhlasíte – s čím? Skrytým, mnohem významnějším problémem je absence učení. I malé dítě se naučí takto instalovat programy – ale už je neumí řádné odinstalovat a téměř pro každého uživatele Windows je na začátku nabídka „Přidat nebo odebrat programy“ cosi nového, neobvyklého, ba dokonce podezřelého, protože programy instaluje úplně jiným způsobem.

Situace snese přirovnání se známým příslovím o hladovém žebrákovi – u Windows se na začátku naučí jen minimum, které je ale jednoduché (jinými slovy dostane rybu, která ho zasytí na jeden den), ale nic víc. U Linuxu, díky nezbytnosti, byť krátkého, procesu „vzdělávání“ se člověk naučí programy jak vyhledávat, tak instalovat a zároveň je z počítače i odinstalovat nebo aktualizovat – bez přehánění, je zasycený na celý život, protože umí ryby chytat, ne jen jednu sníst a prosit ráno o novou (kolik jen známých chce neustále přeinstalovat Windows, protože je jejich operační systém „už příliš pomalý“).

Doufám, že jsem alespoň z části nastínil problém nadužívání pojmu „uživatel“ - uživatelská přívětivost je velice často jen zástěrkou pro neochotu nebo neschopnost změnit zvyk (asi jako u kuřáků, kteří vědí o nebezpečnosti cigaret). Dokonce snaha zjednodušit program někdy vede i k jeho nepoužitelnost pro skutečnou práci či až „společenské nebezpečnosti“ (viz textový editor a styly – krásná písmenka B, I, U, kterými hodně lidí formátuje dokumenty, s velkou pomocí mezer, se plně projeví, pokud píšete cokoliv nad deset stran, nedejbože ve skupině lidí, kdy musíte vypracovaný materiál sjednotit). Uvažujte, jestli slovo „uživatel“, když ho používáte, není jen zástěrkou pro něco jiného, co si nechceme přiznat.
Naprosto zvrácený pohled
On Květen 23rd, 2007 Hunter (bez ověření) píše:

Naprosto zvrácený pohled na problemtaiku UI a ergonomie z pohledu IT masochisty.

    odpovědět

Tento článok bol fajn,
On Květen 27th, 2007 p360t (bez ověření) píše:

až do momentu, kedy sa zvrhol na boj MS s Linuxom.

K téme môžem pridať skúsenosť mojej mamy, ktorej dnes tiahne na 50 rokov a pracuje v Slovenskej lekárskej knižnici. Používa sa tam špeciálny softvér na ich knihovnícku prácu, podrobnosti nepoznám. V týchto dňoch však prebieha výmena starého softvéru za nový - je to dlhodobý proces a momentálne sa nachádza vo fáze testovania. Na celú budovu je vyhradený jeden počítač s novou (ešte pracovnou) verziou toho softu a všetky pracovníčky sa pri ňom v dvojhodinových intervaloch striedajú a testujú tú časť softvéru, s ktorou budú v budúcnosti pracovať. Všetky ich pripomienky sú prakticky okamžite posielané výrobcovi a ten ich spracúva, vyhodnocuje, opravuje... Už majú za sebou niekoľko celodenných školení, na nový soft si postupne zvykajú a objavujú jeho prednosti.

Chcem tým povedať, že nie vždy je to tak, ako to autor popisuje v článku.

    odpovědět

Windows x Linux
On Květen 29th, 2007 Gilhad (bez ověření) píše:

Ja to v clanku chapu jako ukazani jine filosofie na dvou znamych systemech, ktere se k tomu stavi jinym zpusobem. Klidne by to slo popsat i bez prirazeni k W/L, ale chtelo by to pak vic slov a stejne by bylo jasne o cem je rec ...

Jinak mam zkusenost se spoustou uzivatelu (radove stovky), ktery jsem delal podporu ...
Skutecne maji tendenci se delit do dvou taboru -
- "ten program by mel byt co nejjednodussi, abych se nemusela nic ucit a on to udelal vsechno za me" ... maji neustale problemy, casto opakujici se s nejzakladnejsimi zalezitostmi. Taky maji nizkou efektivitu a vysokou chybovost.
- "ten program by mel mit vic moznosti a nemel me omezovat" - casto znacna efrektivita, pozadavky vysoke, zejmena na zpracovani neobvyklych situaci, ktere prinasi realny zivot.

obe skupiny byly priblizne stejneho veku, stejne pozice ve firme, pracovaly s identickou verzi programu ... efektivita te druhe byla nekolikanasobna vuci te prvni

    odpovědět

otázka samotných zaměstnanců
On Srpen 15th, 2007 B_EyE (bez ověření) píše:

tohle máš ale spíš otázku samotných zaměstnanců ... když je někdo technický antitalent, tak mu nepomůže ani školení ... můžeš ho pořádně zaučit na skvělém propracovaném programu, ale bude stejně neefektivní, popřípadě ještě méně efektivní jak na programu jednodušším ...

    odpovědět

To je otázka volby
On Srpen 16th, 2007 Karel píše:

To je otázka volby zaměstnanců - zhruba něco podobného, jako když firma zaplatí jazykové kurzy a přiběhne zaměstnanec, že se nechce učit, protože angličtinu nikdy ve svém životě nevyužije. Takový zaměstnanec v dnešní době - naštěstí - letí.

    odpovědět

hm..
On Srpen 16th, 2007 Anonymní (bez ověření) píše:

OS není svatý grál a cíl všeho snažení. Pro většinu uživatelů je to jenom nutnost ke spouštění programů. Takže otázka není "JsemJednoduchý“ vs "UmímHodně", ale "JsemJednoduchý“ vs "NejsemTakJednoduchý".

    odpovědět

Co je jednodussi??
On Srpen 17th, 2007 Anonymní (bez ověření) píše:

Kdyz se pojebe system,tak BFU vola me a je jedno jestli je to Win,nebo Lin.
BFU ucim na win. vsechno a to prvni co jim tlucu do hlavy je jak se o win starat aby fungovali.
tzn: defragmentace,antiviry,jak se chovat na netu,jaky hesla pouzivat.
Nekterí tohle nedokazou pochopit!

Zacal jsem jim instalovat Linux,kompletne jsem ho nastavil aby vse fungovalo,stejne jako jsem to delal ve win.
Netlucu jim dohlavy nic o defragmentaci,antivirech a podobne.jen jim vysvetlim kdy a proc zadat heslo a jak aktualizovat.
Jedinej problem na Linuxu je ten, ze knim prijde na navstevu druhej BFU a chce tam nainstalovat (marne) nejakej *.exe.
Jednou to skoncilo i tak ze ten druhej BFU zformatoval HDD a dal mu tam XP.
Feedback od tech lidi co maj Linux,nebo dualboot je pozitivni,obcas jim s necim poradim a to je vse.
To PORADIM zduraznuji!Protoze pokud nema BFU oporu,kdo by mu poradil s problemem,tak prijde druhy BFU,ktery nema zkusenosti s Linuxem a Linux jde okamzite pryc s vetou ze to neni spatny system,ale je tak malo rozsirenej ze na nej nejsou skoro zadny programy
a tak je lepsi ten Windows.

BFU neumi resit svuj problem pomoci internetu!Potrebuje nekoho kdo ho povede za rucicku!
A ted uz musim mazat.
Doufam ze tam nemam moc chyb.


Kometáře

Zatim tu nejsou žádný (schválené) kometáře.
Nové kometáře nejsou povolené.

Související články

300 bitva u thermopil cz online ztráta identity na internetu ani cerna ip adresa badoo nový firefox cz aplikace do mobilu badoo air soft tank levně dárky k vánocům pro teenagery internet oskar technická podpora badoo